MAREŠ, Jan and Josef LUKAS. Interakce učitele se třídou jako příběh sdílených bází moci: zkušenosti s převodem dotazníku TPUS pro žáky do českého prostředí (Class interaction with the teacher as a story shared bases of power: the experience with the czech adadaptation of TPUS questionnaire). In Ďuričove dni 2014 „Učiteľ a školská psychológia“ Trnava. 2014.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Interakce učitele se třídou jako příběh sdílených bází moci: zkušenosti s převodem dotazníku TPUS pro žáky do českého prostředí
Name (in English) Class interaction with the teacher as a story shared bases of power: the experience with the czech adadaptation of TPUS questionnaire
Authors MAREŠ, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Josef LUKAS (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Ďuričove dni 2014 „Učiteľ a školská psychológia“ Trnava, 2014.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study Pedagogy and education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/14:00074063
Organization Fakulta sociálních studií – Repository – Repository
Keywords (in Czech) Interakce učitele se třídou; báze moci učitele; adaptace dotazníku TPUS
Keywords in English Class interaction with the teacher; teacher power; Czech adaptation of TPUS questionaire;
Links GA13-24456S, research and development project.
Changed by Changed by: RNDr. Daniel Jakubík, učo 139797. Changed: 1/9/2020 22:29.
Abstract
Příspěvek shrnuje zkušeností s adaptací dotazníku Teacher Power Use Scale (TPUS) autorů Schrodt, Witt, a Turman (2007) vymezujícího vnímání moci učitele ve třídě v kontextu teorie Frenche a Ravena (1959) rozlišující pět bází moci učitele: donucovací, odměňovací, referenční, legitimní a expertní. Představeny budou aspekty adaptace dotazníku do českého kulturního prostředí s rozšířením původní verze o druhý stupeň základní školy a pro účely projektu GAČR 13-24456S Moc ve školních třídách studentů učitelství. V příspěvku budou prezentovány výsledky předběžné standardizace české verze nástroje (1400 žáků z 60 školních tříd) a další zkušenosti s jeho využitím v praxi.
Abstract (in English)
This paper summarizes experiences with adaptation of the questionnaire Teacher Power Use Scale (TPUS) authors Schrodt, Witt, and Turman (2007) defining the perception of power teachers in the classroom in the context of the theory of Frenche and Raven (1959) distinguished five bases of power teachers: coercive, reward, reference, legitimate and expert. The show will be aspects of the adaptation of the questionnaire to the Czech cultural environment with the extension of the original version of the second stage of basic school and for the purposes of the project GA 13-24456S Power in the classroom teaching students. The paper presents the results of preliminary standardization Czech version of the tool (1400 pupils from 60 school classes) and further experience with its use in practice.
Type Name Uploaded/Created by Uploaded/Created Rights
ASP_2014_TPUS_baze_moci.pptx Licence Creative Commons  File version 1/9/2020

Properties

Name
ASP_2014_TPUS_baze_moci.pptx
Address within IS
https://repozitar.cz/auth/repo/16789/897930/
Address for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/16789/897930/
Address within Manager
https://repozitar.cz/auth/repo/16789/897930/?info
Address within Manager for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/16789/897930/?info
Uploaded/Created
Tue 1/9/2020 22:28

Rights

Right to read
  • anyone on the Internet
Right to upload
 
Right to administer:
  • a concrete person Mgr. Lucie Vařechová, uco 106253
  • a concrete person RNDr. Daniel Jakubík, uco 139797
  • a concrete person Mgr. Jolana Surýnková, uco 220973
Attributes
 
Print
Add to clipboard Displayed: 15/6/2024 09:15