D
		
		2014
			
	    
Agent-based simulation as tool for teaching principles of microeconomics
	    KVASNIČKA, Michal
	
	
	
	    
	
     
 
	
	Basic information
	
		Original name
		Agent-based simulation as tool for teaching principles of microeconomics
	 
	
		Name in Czech
		Multiagentová simulace jako nástroj výuky základů mikroekonomie
	 
				Authors
				KVASNIČKA, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
			 
			
				Edition
				 1. vyd. Hradec Králové, The International Conference Hradec Economic Days 2014: Economic Development and Management of Regions, p. 401-407, 7 pp. 2014
			 
		
		
			Publisher
			University of Hradec Králové
		 
Other information
		
	
		
			Type of outcome
			Proceedings paper
		 
	
		
	
		
			Country of publisher
			Czech Republic
		 
	
		
			Confidentiality degree
			is not subject to a state or trade secret
		 
	
		
			Publication form
			printed version "print"
		 
			
		
		
			RIV identification code
			RIV/00216224:14560/14:00095737
		 
	
			
				Organization
				Ekonomicko-správní fakulta – Repository – Repository
			 
		
		
	
		
		
			Keywords (in Czech)
			multiagentová simulace; výuka; mikroekonomie
		 
		
			Keywords in English
			agent-based simulation; teaching; microeconomics
		 
				Links
				MUNI/A/0781/2013, interní kód Repo. 
			 
			
			
				
					In the original language
					The paper proposes an agent-based computer simulation as a supplementary tool for teaching the principles of microeconomics. Such simulation can graphically illustrate how the individual behavior produces the studied aggregate outcomes, can bridge the gap between the abstract theories and the real world, and can mitigate the emotional aversion students have against some theories. The approach is demonstrated on a case of allocation of a scare resource: the model is described, the simulator is created, and its features are analyzed. The simulator has been made available on the Internet for free.
				 
				
					In Czech
					Článek navrhuje používat multiagentovou počítačovou simulaci jako doplňkový nástroj pro výuky základů mikroekonomie. Multiagentová simulace může přehledně ilustrovat, jak individuální chování vytváří zkoumané agregátní výsledky, překlenout propast mezi abstraktní teorií a reálným světem a zmírnit emocionální problémy, které někteří studenti mají s určitými teoriemi. Tento přístup je ukázán na případu alokace vzácných zdrojů: teoretický model je popsán, simulátor vytvořen a jeho vlastnosti analyzovány. Vlastní simulátor je zdarma k dispozici na internetu.
				  
				Displayed: 4/11/2025 06:06