Detailed Information on Publication Record
2013
Regulovaná a neregulovaná konkurence na kolejích
KVIZDA, Martin and Zdeněk TOMEŠBasic information
Original name
Regulovaná a neregulovaná konkurence na kolejích
Name (in English)
Regulated and Unregulated Competition on Rails
Authors
KVIZDA, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Zdeněk TOMEŠ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, 204 pp. 2013
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Editorství tematického sborníku, editorství monotematického čísla odborného časopisu
Field of Study
Management, administration and clerical work
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14560/13:00065529
Organization
Ekonomicko-správní fakulta – Repository – Repository
ISBN
978-80-210-6425-6
Keywords (in Czech)
regulace konkurence; železniční doprava; politika hospodářské soutěže
Keywords in English
regulation of compatition; railway transport; competition policy
Links
TD010063, research and development project.
Změněno: 1/9/2020 17:22, RNDr. Daniel Jakubík
V originále
Sborník příspěvků pro letošní Seminář Telč 2013 má téma soužití regulované a neregulované konkurence na kolejích. Odráží tak situaci, kdy liberalizace odvětví železniční dopravy je ve středoevropských podmínkách již nezpochybnitelnou realitou a konkurence se rozvíjí jak v sektoru osobní, tak v sektoru nákladní dopravy. Dynamický a nekoordinovaný rozvoj konkurence však vytváří nové problémy a výzvy, se kterými si musí poradit regulátoři a tvůrci hospodářské politiky. Prezentované příspěvky letošního semináře se proto zabývají tématem regulace konkurence z mezioborového pohledu. Základním regulatorním rámcem jsou právní normy, které jsou postupně implementovány do českých podmínek a utvářejí tak všeobecná pravidla hry (P. Mlsna, M. Jandová – T. Paleta). Tato všeobecná pravidla však v domácích podmínkách vyžadují nutnost a potřebu rozhodnout o konkrétní podobě jejich implementace (A. Peltrám – T. Paleta, M. Kvizda). Při tom je však nutné brát v úvahu ekonomickou realitu prostředí české železnice (T. Pospíšil, J. Čáp – N. Kudláčková – V. Melichar). Liberalizace železnice ve středoevropském prostoru tak otevírá řadu zajímavých výzkumných témat, kterým se věnují další autoři. Aktuální je vývoj komerčního open access na relaci Praha–Ostrava (Z. Tomeš, M. Jandová – V. Rederer), regionální aspekty konkurence na kolejích (J. Mašek – M. Kendra, T. Nigrin, M. Horňák – Toth) a vývoj liberalizace trhu na Slovensku (A. Dolinayová – M. Loch, J. Gašparík – L. Pečený – P. Blaho).
In English
The theme of the regional conference was cohabitation of regulated and unregulated competition in the rail industry. It reflected the state of affairs when liberalization of rail transport in CEE countries is an undeniable fact, however there are many new challenges for regulators and makers of economic policy. Presented papers dealt with rail competition issues from different interdisciplinary positions. The main regulatory tool is legal implementation of European rules (P. Mlsna, M. Jandová – T. Paleta). There is a need for qualified decision-making in pursuing policy (A. Peltrám – T. Paleta, M. Kvizda), but the economic realities of the Czech railway environment have to be respected (T. Pospíšil, J. Čáp – N. Kudláčková – V. Melichar). The other analysed topics included open access on the Prague– Ostrava line (Z. Tomeš, M. Jandová – V. Rederer), regional aspects of railway competition (J. Mašek – M. Kendra, T. Nigrin, M. Horňák – V. Toth) and railway liberalization in Slovakia (A. Dolinayová – M. Loch, J. Gašparík – L. Pečený – P. Blaho).