J 2006

Les médias, l'argot et l'imaginaire argotique - une comparaison franco-tcheque

PODHORNÁ-POLICKÁ, Alena and Anne-Caroline FIÉVET

Basic information

Original name

Les médias, l'argot et l'imaginaire argotique - une comparaison franco-tcheque

Name in Czech

Masmédia, slang a vžité představy o slangu - francouzsko-česká srovnávací studie

Name (in English)

Mass-media, slang and slang's imagination - comparision of French and Czech youth slang

Authors

PODHORNÁ-POLICKÁ, Alena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Anne-Caroline FIÉVET (250 France)

Edition

Revue d'Etudes Francaises, Budapest, ELTE, 2006, 1416-6399

Other information

Language

French

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

Linguistics

Country of publisher

Hungary

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

References:

URL

RIV identification code

RIV/00216224:14210/06:00032512

Organization

Filozofická fakulta – Repository – Repository

Keywords in English

youth slang; epilinguistic productions; Brno's hantec; French suburban areas; advertisement
Changed: 1/9/2020 11:32, RNDr. Daniel Jakubík

Abstract

ORIG CZ EN

V originále

A partir d'exemples de deux parlures argotiques issues de deux milieux socialement disparates, a savoir le hantec de Brno et le francais contemporain des cités de France, l'article témoigne de la maniere dont les médias unifient l'argot (création des argots communs), s'emparent de ce dernier a des fins marketing et contribuent ainsi a la création de stéréotypes et de stigmates.

In Czech

Tato studie předkládá výsledky zkoumání vztahu slangu mládeže a jeho užití v masmédiích, zejména v reklamě. Analyzujeme názory respondentů na dvě konkrétní reklamy využívající slangu mládeže z pařížských předměstí, resp. přestylizovaného brněnského hantecu. Dále nastiňujeme teorii cirkulace slangového lexika a vliv masmédií na jeho popularizaci i stigmatizaci. Docházíme k závěru, že masmédia přispívají jednak k integraci generačně i sociálně podmíněných sociolektů do 'obecného slangu', na druhé straně však mohou přispívat k vytváření komunikačních bariér a předsudků o jejich mluvčích.

In English

This study focuses on the relationship between youth slang and its use in mass-media, especially in advertisements. Comparing the collection of epilinguistic productions concerning two advertisements based on slang: one French youth slang from suburban areas, the second in Brno's slang called 'hantec' from the Czech Republic, this article presents a reflection on the circulation of slang terms, its popularisation as well as its stigmatization. The integration of a generational and/or social deviance into 'common slang' on the one hand and its disdain and the lack of understanding on the other hand are the two main results of the recent media boom in both countries.
Displayed: 18/6/2025 15:23