VLČKOVÁ, Kateřina, Miroslav JANÍK a Jarmila BRADOVÁ. Návrh designu výzkumu shluků a sekvencí strategií učení se cizímu ve vazbě na vzdělávací výsledky žáků. In Jubilejní XX. konference České asociace pedagogického výzkumu s názvem Kvalita ve vzdělávání. 2012.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Návrh designu výzkumu shluků a sekvencí strategií učení se cizímu ve vazbě na vzdělávací výsledky žáků
Název anglicky Clusters and sequences of foreign language learning strategies and achievement
Autoři VLČKOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí), Miroslav JANÍK (203 Česká republika, domácí) a Jarmila BRADOVÁ (703 Slovensko, domácí).
Vydání Jubilejní XX. konference České asociace pedagogického výzkumu s názvem Kvalita ve vzdělávání, 2012.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Konferenční abstrakta
Obor Pedagogika a školství
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/12:00058014
Organizace Pedagogická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář
Klíčová slova česky design výzkumu; strategie učení; cizí jazyk; shluky a sekvence strategií; výsledky vzdělávání
Klíčová slova anglicky research design; learning strategies; foreign language; sequences and clusters of strategies; educational achievements
Návaznosti GAP407/12/0432, projekt VaV.
Změnil Změnil: RNDr. Daniel Jakubík, učo 139797. Změněno: 1. 9. 2020 14:05.
Anotace
Zkoumání shluků a sekvencí strategií učení a jejich orchestrace představuje jednu z nových metodologických otázek v oblasti teorie osvojování cizího jazyka. Příspěvek prezentuje design navrhovaného výzkumu a diskutuje o jeho metodologických a konceptuálních limitech. Vycházíme z premisy, že strategie se nevyskytují izolovaně, nýbrž ve shlucích a sekvencích, a rozhodující pro úspěšnost učení je kvalita jejich orchestrace. Shluky a sekvence strategií jsou zkoumány u typických učebních situací spojených s používáním a osvojováním jednotlivých řečových dovedností (čtení, psaní, mluvení, poslech). Strategie jsou zjišťovány na základě přímého i nepřímého (videozáznam) pozorování, myšlení nahlas a navazujícího vybavovacího interview se žáky. Úspěšnost orchestrace strategií je hodnocena na základě úspěšnosti řešení dané jazykové situace, resp. úlohy expertním ratingovým posouzením. V tomto smyslu si klademe také otázku, které typy shluků a sekvencí strategií jsou charakteristické pro úspěšné/neúspěšné řešení úloh a s jakými dalšími parametry z hlediska jedince jsou spojeny. Pro zjišťování těchto parametrů navrhujeme použití dalších výzkumných nástrojů.
Anotace anglicky
Exploring clusters and sequences of learning strategies and their orchestration is one of rising methodological questions in the theory of foreign language acquisition. Paper presents design of the proposed research and discusses its conceptual and methodological limits. Based on the premise that strategies do not occur in isolation but in clusters and sequences, we assume that the quality of the orchestration is crucial to the success of learning. Clusters and sequence strategies are examined in typical learning situations associated with the use and acquisition of particular language skills (reading, writing, speaking and listening). Strategies are derived from direct and indirect (video) observation, think-alouds, and follow-up interviews with students. Success of strategy orchestration is evaluated on the basis of success of solving particular language situation or the task by expert rating assessment. In this respect we also raise the question what types of strategy clusters and sequences are characteristic for successful / unsuccessful task solving, and what other parameters they are related to in terms of the individual. To determine these parameters, we propose to use further research instruments.
Typ Název Vložil/a Vloženo Práva
2012_poster_capv_design.pdf Licence Creative Commons  Verze souboru 15. 7. 2013

Vlastnosti

Název
2012_poster_capv_design.pdf
Adresa v ISu
https://repozitar.cz/auth/repo/16301/104824/
Adresa ze světa
https://repozitar.cz/repo/16301/104824/
Adresa do Správce
https://repozitar.cz/auth/repo/16301/104824/?info
Ze světa do Správce
https://repozitar.cz/repo/16301/104824/?info
Vloženo
Po 15. 7. 2013 00:50

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba RNDr. Daniel Jakubík, uco 139797
  • osoba Mgr. Ľuboš Lunter, uco 143320
Atributy
 
2012_poster_capv_design.pdf Licence Creative Commons  Verze souboru 1. 9. 2020

Vlastnosti

Název
2012_poster_capv_design.pdf
Adresa v ISu
https://repozitar.cz/auth/repo/16301/895435/
Adresa ze světa
https://repozitar.cz/repo/16301/895435/
Adresa do Správce
https://repozitar.cz/auth/repo/16301/895435/?info
Ze světa do Správce
https://repozitar.cz/repo/16301/895435/?info
Vloženo
Út 1. 9. 2020 14:05

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba Mgr. Lucie Vařechová, uco 106253
  • osoba RNDr. Daniel Jakubík, uco 139797
  • osoba Mgr. Jolana Surýnková, uco 220973
Atributy
 
Vytisknout
Přidat do schránky Zobrazeno: 28. 3. 2024 14:03