k
2012
Podpora strategií učení žáků učitelem ve výuce
VLČKOVÁ, Kateřina
Basic information
Original name
Podpora strategií učení žáků učitelem ve výuce
Name (in English)
Support of learner strategies by teachers
Authors
VLČKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Konference Profesní rozvoj učitelů, 2012
Other information
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
Pedagogy and education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/12:00057367
Organization
Pedagogická fakulta – Repository – Repository
Keywords (in Czech)
učitel; kompetence učitele; strategie učení; výuka
Keywords in English
teacher; teacher competences; learning strategies; instruction
Links
GAP407/12/0432, research and development project.
V originále
Strategie učení představují klíčový koncept pedagogické psychologie a oborových didaktik. Jsou zasazovány do kontextu autoregovaného učení, celoživotního učení a determinant vzdělávacích výsledků. Osvojení si a používání vhodných strategií učení patří mezi očekávané vzdělávací výstupy. Proto by na práci se strategiemi učení měli být učitelé systematicky připravováni. Dosavadní odborná diskuse řeší otázky, jaké strategie podporovat, jak je zprostředkovávat (přímo vs. nepřímo; informováním o strategiích, jednorázovou vs. dlouhodobou výukou) a v jakých krocích (fáze výuky strategií). Shrneme také výsledky výzkumů realizovaných v ČR – zaměřených na podporu strategií učení se cizímu jazyku učiteli.
In English
Learning strategies constitute a key concept of educational psychology and various didactics. They appear in the context of self-regulated learning, long-life learning and determinants of educational outcomes. Acquisition and use of learning strategies belong to the expected educational outcomes and therefore the teachers should be systematically prepared for strategy assessment and instruction. We summarize the results of Czech findings of foreign language learning strategy support.
Displayed: 20/10/2024 02:20