k 2012

Podpora strategií učení žáků učitelem ve výuce

VLČKOVÁ, Kateřina

Basic information

Original name

Podpora strategií učení žáků učitelem ve výuce

Name (in English)

Support of learner strategies by teachers

Authors

VLČKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Konference Profesní rozvoj učitelů, 2012

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

Pedagogy and education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/12:00057367

Organization

Pedagogická fakulta – Repository – Repository

Keywords (in Czech)

učitel; kompetence učitele; strategie učení; výuka

Keywords in English

teacher; teacher competences; learning strategies; instruction

Links

GAP407/12/0432, research and development project.
Změněno: 1/9/2020 12:21, RNDr. Daniel Jakubík

Abstract

ORIG EN

V originále

Strategie učení představují klíčový koncept pedagogické psychologie a oborových didaktik. Jsou zasazovány do kontextu autoregovaného učení, celoživotního učení a determinant vzdělávacích výsledků. Osvojení si a používání vhodných strategií učení patří mezi očekávané vzdělávací výstupy. Proto by na práci se strategiemi učení měli být učitelé systematicky připravováni. Dosavadní odborná diskuse řeší otázky, jaké strategie podporovat, jak je zprostředkovávat (přímo vs. nepřímo; informováním o strategiích, jednorázovou vs. dlouhodobou výukou) a v jakých krocích (fáze výuky strategií). Shrneme také výsledky výzkumů realizovaných v ČR – zaměřených na podporu strategií učení se cizímu jazyku učiteli.

In English

Learning strategies constitute a key concept of educational psychology and various didactics. They appear in the context of self-regulated learning, long-life learning and determinants of educational outcomes. Acquisition and use of learning strategies belong to the expected educational outcomes and therefore the teachers should be systematically prepared for strategy assessment and instruction. We summarize the results of Czech findings of foreign language learning strategy support.
Displayed: 20/10/2024 00:01