V originále
Přednáška byla určena předškolním pedagogům, organizátorem bylo Centrum pro veřejnou politiku a konala se v Olomouci. Prezentace seznamuje s problematikou vzdělávání dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí a realizaci tzv. včasné péče v České republice. Zaměřuje se na vyjasnění velmi roztříštěné terminologie týkající se poskytování podpory dětem se speciálními vzdělávacími potřebami s ohledem na vyrovnávání jejich příležitostí ve vzdělávání. Vychází z četných výzkumů, které potvrzují, že pro děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, může mateřská škola představovat bezpečné místo, kde se mohou vyrovnávat se sociální a emoční deprivací z rodiny.
In English
The lecture was intended preschool teachers, organizer of the Centre for Public Policy, held in Olomouc. Presentation gives information about education of children from the socio- culturally handicap environment and about realization of the early care in the Czech Republic. It is focused to clarify of very different terminology concerning of the support to children with the special educational needs with respect to balance of their educational chances. Presentation comes from the researches which confirm that kindergartens can be a safety place for children from the socio-culturally handicap environment. The place where children can cope with social and emotional deprivation from the family.