2012
			
	    
	
	
    Včasná péče v České republice
SYSLOVÁ, ZoraBasic information
Original name
Včasná péče v České republice
	Name (in English)
Early care in the Czech Republic
		Authors
SYSLOVÁ, Zora
			Edition
 Tvorba metodiky na poskytování včasné péče dětem se sociokulturním znevýhodněním a její implementace do MŠ, 2012
			Other information
Language
Czech
		Type of outcome
Requested lectures
		Field of Study
Pedagogy and education
		Country of publisher
Czech Republic
		Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
		Organization
Pedagogická fakulta – Repository – Repository
			Keywords (in Czech)
sociální znevýhodnění, mateřská škola, děti s odlišným mateřským jazykem.
		Keywords in English
social handicap; kindergarten; children with different mother language
		
				
				Changed: 1/9/2020 12:33, RNDr. Daniel Jakubík
				
		In the original language
Přednáška byla určena předškolním pedagogům, organizátorem bylo Centrum pro veřejnou politiku a konala se v Olomouci. Prezentace seznamuje s problematikou vzdělávání dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí a realizaci tzv. včasné péče v České republice. Zaměřuje se na vyjasnění velmi roztříštěné terminologie týkající se poskytování podpory dětem se speciálními vzdělávacími potřebami s ohledem na vyrovnávání jejich příležitostí ve vzdělávání. Vychází z četných výzkumů, které potvrzují, že pro děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, může mateřská škola představovat bezpečné místo, kde se mohou vyrovnávat se sociální a emoční deprivací z rodiny.
				In English
The lecture was intended preschool teachers, organizer of the Centre for Public Policy, held in Olomouc. Presentation gives information about education of children from the socio- culturally handicap environment and about realization of the early care in the Czech Republic. It is focused to clarify of very different terminology concerning of the support to children with the special educational needs with respect to balance of their educational chances. Presentation comes from the researches which confirm that kindergartens can be a safety place for children from the socio-culturally handicap environment. The place where children can cope with social and emotional deprivation from the family.