C 2012

Inovace a trendy ve výuce žurnalistů

ČUŘÍK, Jaroslav

Basic information

Original name

Inovace a trendy ve výuce žurnalistů

Name (in English)

Innovations and trends in education of journalists

Authors

ČUŘÍK, Jaroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, ČUŘÍK, J. a kol.: Nové trendy v médiích I : Online a tištěná média, p. 201-215, 15 pp. 2012

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Chapter(s) of a specialized book

Field of Study

Literature, mass media, audio-visual activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

printed version "print"

References:

URL

RIV identification code

RIV/00216224:14230/12:00060603

Organization

Fakulta sociálních studií – Repository – Repository

ISBN

978-80-210-5825-5

Keywords (in Czech)

inovace výuky žurnalistů; multimediální žurnalistika; praxe

Keywords in English

innovating journalist education; multimedia journalism; practice

Links

CZ.1.07/2.2.00/07.0458, interní kód Repo.
Changed: 1/9/2020 12:42, RNDr. Daniel Jakubík

Abstract

ORIG EN

In the original language

Text Inovace a trendy ve výuce žurnalistů se zabývá proměnami novinářské profese v souvislosti s výukou žurnalistů. Například katedra mediálních studií a žurnalistiky Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně tak zejména v letech 2009 až 2012 posunula výuku blíže k praxi a k internetové a multimediální žurnalistice. Výsledky jsou nad očekávání dobré – svědčí o tom například hodnocení studentů na novém typu povinných tříměsíčních praxí v redakcích. Po šesti letech (praxe začaly už v roce 2006) sledování praxí zejména prostřednictvím dotazníků určených pro šéfredaktory a anonymních hodnotících dotazníků studentů se potvrdilo, že taková praxe má pro studenty obrovský význam – 70,55 procenta z nich dostalo přímo na praxi nabídku další spolupráce s redakcí, kde působili. Užitečnost studia oboru na katedře pro svou žurnalistickou praxi přitom samotní studenti anonymně ohodnotili za celé období průměrnou známkou 1,97 (stupnice byla 1 až 5, přičemž 1 je nejlepší a 5 nejhorší).

In English

Chapter “Innovations and trends in education of journalists” deals with transformations in the journalist profession in relation to journalist education. For example, the Department of Media Studies and Journalism at the Faculty of Social Studies, Masaryk University in Brno, shifted its curriculum towards practical, web-based and multimedia journalism between 2009 and 2012. The results exceeded the expectations, as evaluations of students in the new type of compulsory three-month newsroom internships show. The internships were introduced in 2006 and in the last six years, their evaluation by questionnaires for editors-in-chief and anonymous questionnaires for students have confirmed their importance for the students – 70.55 per cent of them were offered further collaboration with the paper already during their internship. Students themselves anonymously evaluated the usefulness of their studies at the department for their practice with an average grade of 1.97 (on a scale where 1 is the highest grade and 5 the lowest).
Displayed: 15/9/2025 22:36