Informační systém Repo
DIFUMATO, Matteo a Jacques GÉNOT. Champ libre. Praha: Quadrom o. s. ISBN 978-80-905290-5-2. 2012.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Champ libre
Název česky Volné pole
Název anglicky Free zone
Autoři DIFUMATO, Matteo a Jacques GÉNOT.
Vydání Praha, 2012.
Nakladatel Quadrom o. s.
Další údaje
Originální jazyk francouzština
Typ výsledku Původní umělecké práce
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizace Filozofická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář
ISBN 978-80-905290-5-2
Klíčová slova česky volné pole české drama jiří zygma matteo difumato hra divadelní současné umění divadlo dramatikové dramatici
Klíčová slova anglicky free zone Czech drama jiří zygma matteo difumato play theatre contemporary art dramatic dramatics playwriter playwrieters
Změnil Změnil: RNDr. Daniel Jakubík, učo 139797. Změněno: 9. 1. 2013 10:51.
Anotace
/Je ne veux plus regarder les gens comme des souris dans une cage de verre, je voudrais les regarder comme des etres humains, avec compréhension et en m’efforçant de saisir leurs carences les plus profondes, car moi-meme, non plus, je ne veux pas apparaitre comme une taupe fraichement ne, qui etait alle tirer la chasse simplement parce qu’il etait ne avec ses freres et soeurs un peu inutilement dans un espace trop etroit./
Anotace česky
scénář na pomezí divadla a filmu; příběh supermarketů, aut, dálnic, benzínek a parkovišť a samozřejmě lidí, kteří se ve zmíněných lokalitách pohybují. Petr s Irenou vedou nešťastné manželství – přestože jsou spolu už několik let, stále se jim nedaří zplodit potomka. Každý z nich to řeší po svém – Irena si snaží najít milence, který by jí dítě zplodil, a Petr zase obtěžuje mladé stopaře. Irenin objekt Matěj, který se vydává za Marcela a který ačkoli měl spoustu žen, předstírá, že I. je jeho první, vodí ji za nos a nechá se vozit sem a tam, aby našel „vhodné místo ke koitu“. V sexu je sice Casanova, ale v soužití se tento člověk trápí – vždy, když už to vypadá na vztah, Matěj couvne. Irena by k němu přilnula, ale udělala zásadní chybu, když nechtěla Matěji propůjčit auto a v hádce o něj mu místo toho do očí vstříkla slzný plyn. Petr tedy zastavuje mladému studentovi Eduardovi, na kterém si řeší komplex, že zatím nestihl zplodit syna. Nabízí mu placený sex, který však Eduard zásadně odmítá, přestože nemá žádnou známost ani prostředky. Dojde ke konfliktu, který se vyhrotí Petrovým uzamknutím auta – není úniku. Přesto se Petr zmátoží, když uvidí v protisměru nabourané auto, připomínající vůz jeho ženy, Ireny. Situace se obrací a najednou je Petr ochotný udělat vše, aby se přesvědčil, že to, co viděl (nabourané auto s mrtvolou), není pravda. Eduard ho za tu cestu poznal a ví, že nejlépe by mu udělalo, kdyby zapomněl. Zve ho na pivo. To, co Petr viděl, však skutečně nebyla jeho žena, ta se nabourá až poté, co jí Matěj opustí (přestože Irena skutečně otěhotněla) – žena pod vlivem všech bolestí a nekontrolovatelného stavu vrazí do auta svého muže, který šel s Eduardem na pivo do místního supermarketu (manželé nakupovali ve stejném obchodě, jen každý zvlášť; v jinou dobu a v jiném autě). Druhou dějovou linku tvoří starý a na první pohled spokojený pár Josefa a Běty, jejichž jediný svár spočívá v tom, že se nemůžou dohodnout na tom, co si mají ještě nakoupit, co ještě nemají a jak to u nich doma uspořádají. Minulost, která je nevyhnutelně provází, je nutí využívat veškerého komfortu – nakupují, co se dá, paradoxně však dojíždějí polorozpadlým vozem z dob socialismu nebo gratis-busem. Jablko neporozumění vyústí v lad, že už si nikdy nic nekoupí (vyjma hraček „pro vnoučata“) a Josef prorokuje, že jednou stejně na místě všech obchodních zón nebude stát nic jiného než hlína a prach. Matěj dál stopuje, aby sváděl další ženy, aniž by tušil, co se stalo.. Hra je o obrovské svobodě, kterou člověk zakouší, až se z toho může zhroutit. Neplodný pár, chuť zkoušet nepoznané, neupřímnost… A tomu všemu vévodí nadnárodní obchodní zájmy, které v domnění, že lidem působí radost, jen vykořisťují – a to nejen ve věcech materiálních, ale především duchovních (ačkoliv se shopping parky snaží navodit atmosféru kulturních středisek, většinou se jim to nedaří).
Anotace anglicky
Contemporary Czech drama about relation ships in life of consum, hypermarkets, roads, mobile phones and cars.
Zobrazeno: 28. 3. 2024 19:34