J 2012

Faktory ovlivňující postoje studentů gymnázií k vyučovacímu předmětu chemie

ŠVANDOVÁ, Kateřina and Milan KUBIATKO

Basic information

Original name

Faktory ovlivňující postoje studentů gymnázií k vyučovacímu předmětu chemie

Name (in English)

Factors Influencing the Secondary School Students Attitudes to Chemistry

Authors

ŠVANDOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Milan KUBIATKO (703 Slovakia, belonging to the institution)

Edition

Scientia in Educatione, 2012, 1804-7106

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

Pedagogy and education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

RIV identification code

RIV/00216224:14410/12:00062243

Organization

Pedagogická fakulta – Repository – Repository

Keywords (in Czech)

chemie; dotazník; postoje; studenti gymnázií

Keywords in English

chemistry; questionnaire; attitudes; grammar school students
Changed: 1/9/2020 13:44, RNDr. Daniel Jakubík

Abstract

ORIG EN

V originále

Předkládaná studie je zaměřena na výzkum postojů studentů českých gymnázií k vyučovacímu předmětu chemie. Klade si za cíl zjistit zejména rozdíl v postojích z hlediska pohlaví, navštěvovaného ročníku a oblíbeného předmětu. Jako výzkumný nástroj byl použit dotazník s pětistupňovými škálovanými položkami Likertova typu, který byl administrován 552 studentům čtyř českých gymnázií. Pomocí faktorové analýzy byly položky rozděleny do čtyř kategorií: 1. Významnost chemie, 2. Oblíbenost a náročnost chemie, 3. Chemické pomůcky a laboratorní experimenty, 4. Zájem o chemii. Celkové skóre postojové části indikovalo neutrální postoj studentů k vyučovacímu předmětu chemie. Mezi chlapci a dívkami byl rozdíl ve skóre ve prospěch chlapců, s pozitivním postojem, a to v porovnání s dívkami, které již chemii vnímají neutrálně. Studenti prvního ročníku vnímají chemii neutrálně, s narůstajícím věkem studentů je patrný pokles, kdy se postoje k chemii stávají negativními, a to jak u studentů druhého, tak i třetího ročníku. V závěru jsou navrženy možnosti dalšího směřování výzkumu v této oblasti.

In English

The study is focused on the investigation of students attitudes to the subject of Chemistry on Czech secondary grammar schools. The partial aims are to find out differences between results with respect to gender, year of study and favourite subject. A questionnaire with 5-point Likert type items was used as a research tool. The sample size contained 552 Czech secondary grammar school students. By factor analysis the items were distributed into four categories: 1. The relevance of chemistry, 2. Popularity and difficulty of chemistry, 3. Chemical aids and laboratory experiments, 4. Interest in chemistry. The overall score indicated neutral students’ attitudes toward chemistry. There was a statistically significant difference between boys and girls. Boys achieved higher score in comparison with girls. Boys perceived chemistry positively and girls neutrally. The youngest students perceived chemistry positively, others had neutral attitude toward chemistry. The conclusion includes further possibilities of research in this area.
Displayed: 24/4/2025 09:07