k 2012

Europlat Employability Survey: Core findings and implications

JEŽEK, Stanislav; Jan MAREŠ and Aleš NEUSAR

Basic information

Original name

Europlat Employability Survey: Core findings and implications

Name in Czech

Výzkum zaměstnatelnosti studentů psychologických oborů v Evropě EUROPLAT: hlavní výsledky

Authors

JEŽEK, Stanislav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution); Jan MAREŠ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Aleš NEUSAR (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

European Psychology Learning and Teaching Conference (Europlat) in Vilnius, 2012

Other information

Language

English

Type of outcome

Presentations at conferences

Field of Study

Psychology

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14230/12:00060350

Organization

Fakulta sociálních studií – Repository – Repository

Keywords (in Czech)

absolventi psychologických studijních programů; výuková pracoviště v Evropě; výzkum zaměstnatelnosti; EUROPLAT

Keywords in English

Psychology Graduates; Psychology Departments in Europe; Employability Survey; EUROPLAT

Links

155981-LLP-1-2009-UK-ERASMUS, interní kód Repo.
Changed: 1/9/2020 12:35, RNDr. Daniel Jakubík

Abstract

V originále

Paper presents the core findings of the Europlat employability survey focusing on employability issues related to the post-Bologna transformations of psychology study programmes across the European Union. The objectives of the survey were to find out: (1) how relevant the employability/employment issue is; (2) what the current problems are in the employability/employment area; and (3) to explore the best practices in dealing with employability/employment issues. Findings cover both the national context of employability and institution-level issues and practices related to the employability of psychology bachelors and partially masters as well. The survey focused especially at senior academics teaching psychology in bachelor and master study programmes. Seeds of the snowball procedure were the 32 Europlat project partners from different psychology departments and the 52 associated Europlat partners (psychology departments and psychological societies). The total number of valid responses is 228 coming from 32 countries and almost a hundred universities. Most of the responses came from teachers or teacher-researchers, teacher-practitioners. Answers imply that employability is currently not an issue at many departments which is probably the reason of relatively high proportion of “do not know” answers or vague/general answers to open questions. Nevertheless, it seems that the issue of employability is of rising importance and probably will be even more important in a future: due to the increased numbers of bachelor graduates who will not continue to study master‘s degree. The positive message is that bachelors seem to have much to offer. The most valued competencies were research and statistics, communication and interpersonal skills, critical thinking and testing (assessment) or more general skills such as writing skills and presentation skills, ability to solve problems, ability to work or lead a small team, being non-judgmental or good command of English.

In Czech

Příspěvek prezentuje hlavní zjištění výzkumu zaměstnatelnosti organizovaný v projektu Europlat. Tento výzkum se zaměřil na otázky zaměstnatelnost absolventů psychologických studijních programů v souvislosti s transformací pregradulální přípravy po Boloňské deklaraci. Cílem průzkumu bylo zjistit: (1) jak relevantní otázkou zaměstnavatelnost/zaměstnanost je; (2) jaké jsou současné vnímané problémy v oblasti zaměstnatelnosti/zaměstnanosti; a (3) zkoumat postupy v řešení otázek zaměstnatelnosti/zaměstnání. Naším cílem bylo pokrýt národní kontexty zaměstnatelnosti a případné problémy na úrovni institucí a také částečně postupů souvisejících s možnostmi profesního zařazení bakalářů psychologie. Průzkum zaměřil především na akademické pracovníky se zkušenostmi s výukou psychologie v bakalářských a v navazujících magisterských studijních programech. Vzorek zahrnul 32 partnerů projektu Europlat z různých psychologických výukových pracovišť a 52 dalších partnerů v projektu Europlat (kateder psychologie a psychologických společností po celé Evropě). Celkový počet respondentů je 228 z 32 zemí a téměř sto univerzit. Z odpovědí vyplývá, že schopnost profesního zařazení není v současné době vnímána jako zásadní problém na většině pracovišť (relativně vysoký podíl odpovědí "Nevím" nebo neurčité/obecné odpovědi na otázky). Nicméně, zdá se, že otázka zaměstnanosti nabývá na významu a pravděpodobně bude v budoucnosti ještě významější; v důsledku zvýšeného počtu absolventů bakalářského studia, kteří nemohou pokračovat v magisterském studiu. Pozitivní zprávou je, že zdá se, že bakaláři mají z pohledu respondentů na trhu práce mnoho co nabídnout. Respondenty nejvíce oceňované kompetence byly realizace výzkum a vyhodnocení statistiky, komunikace a interpersonální dovednosti, kritické myšlení a testování (hodnocení) ale i obecnější dovednosti jako schopnost psát odborný text a prezentační dovednosti, schopnost řešit problémy, schopnost skupinové práce nebo vést malý tým, nebo dobrá znalost angličtiny. Kromě "klasických psychologických profesí ", které absolventům bakalářského studie není dovoleno vykonávat ve většině evropských zemí, jeví se jako atraktivní možnosti uplatnění ve vzdělávání, HR, marketingu nebo v jakékoliv profesi, kde je nezbytné umět dělat výzkum. Zaměstnatelnost absolventů magisterského studia je respondenty chápána jako uplatnění v oboru (v "klasických psychologických profesích"); jako problém je vnímán rostoucí počet absolventů a větší konkurence na trhu práce.

Files attached