2010
Multimédia a interaktivní studijní materiály na MU
BRANDEJS, Michal, Jitka BRANDEJSOVÁ and Ľuboš LUNTERBasic information
Original name
Multimédia a interaktivní studijní materiály na MU
Name (in English)
Multimedia and Interactive Study Materials at MU
Authors
BRANDEJS, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Jitka BRANDEJSOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Ľuboš LUNTER (703 Slovakia, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Hradec Králové, 8. ročník konference Alternativní metody výuky 2010, 5 pp. 2010
Publisher
GAUDEAMUS
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Proceedings paper
Field of Study
Informatics
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
RIV identification code
RIV/00216224:14330/10:00047636
Organization
Fakulta informatiky – Repository – Repository
ISBN
978-80-7435-043-6
Keywords (in Czech)
e-learning;multimédia;IS MU;animace
Keywords in English
e-learning;multimedia;IS MU;animations
Changed: 1/9/2020 11:36, RNDr. Daniel Jakubík
V originále
Již v roce 2005 implementoval vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) vlastní nástroje pro elektronickou podporu výuky (e-learningové nástroje) pro tvorbu a spravování kurzů. V té době se začali první učitelé, nadšeni těmito nástroji v IS MU, věnovat zavádění elektronických aktivit do svých předmětů. Postupné zkušenosti ukázaly, že pokud chce univerzita nabídnout svým studenům kvalitní a moderní elektronické studijní materiály, je nutné dlouhodobé vzdělávání a metodické vedení učitelů MU při využívání e-learningových aplikací, které mají v IS MU k dispozici. Předpokládá se, že učitel by se měl soustředit na obsah a zvládnutí jednoduchých nástrojů a pro tvorbu animací nebo využití složitějšího software pro tvorbu grafiky je potřeba odborníků z řad informatiků. Tuto podporu poskytuje vývojový tým IS MU od roku 2006 a od roku 2009 je proto realizován projekt Systém vzdělávání pro inovaci studijních programů s podporou IT, který je spolufinancován z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (Evropský sociální fond) a ze státního rozpočtu ČR. V rámci projektu mají zaměstnanci MU k dispozici tým pracovníků uživatelské podpory (který zajišťuje školení, osvětu a vzdělávání v oblasti využívání e-learningových nástrojů) a tým ICT odborníků na multimédia, kteří ve spolupráci s učiteli vytvářejí kvalitní multimediální studijní materiály (2D a 3D animace, interaktivní tutoriály, schémata, webové prezentace obsahující video i audio ukázky, slovníky či digitalizované materiály a další). Učitelé MU rádi využívají této bezplatné spolupráce s ICT odborníky, aby mohli poskytnout svým studentům studijní materiály využívajíce nejmo-dernější technologie a trendy v ICT. Příspěvek se věnuje vedle představení samotného projektu především ukázkám práce techniků.
In English
As early as 2005, the development team of Information System of Masaryk University (IS MU) implemented their own e-learning tools used for designing and administering courses. At that time, some of the teachers working at the University enthusiastic about the project began to incorporate some electronic material in their own courses. Later on, the need for training teachers in the use of the tools and their methodological guidance arose as these turned out to be indispensable in the process of producing the study material of satisfactory quality and, at the same time, that which meets current students’ needs. The idea underlying the present development is that of teachers focusing on the material contents and use of some basic e-learning tools while having the animation part and other more complicated tasks (e.g. use of additional software) attended to by IT professionals – a support provided by the development team since 2006. This is also the philosophy behind the project System of Education for Programs of Studies Innovation with IT Support (co-funded by European Social Fund within the Operational Program of Education for Competitiveness and Czech government), which has been under way since 2009. The project gave rise to a technical support team tutoring the teachers in the use of the tools as well as an ICT one comprising multimedia specialists, who, cooperating with teachers, design multimedia study material such as 2D and 3D animations, interactive tutorials, Web presentations containing audio and video, dictionaries, digitized material, etc. The teachers welcome both the types of support as it enables them to incorporate the latest technologies in their own courses. Apart from introducing the project, the paper also aims to present samples of concrete material designed by the multimedia team.